Menu

Ford Explorer – średni SUV sprzedawany głównie w Ameryce Północnej, produkowany przez Ford Motor Company. Dziś jest wytwarzany w Louisville (wcześniej w Saint Louis, aż do zamknięcia fabryki 10 marca 2006 r.). Od swojego debiutu jest najlepiej sprzedającym się średnim SUV-em w USA. Był też pojazdem, który spowodował, że SUV-y ze specjalistycznych samochodów stały się jednymi z najpopularniejszych aut na drogach.

Ford Explorer I


Ford Explorer zadebiutował w marcu 1990 r. jako rok modelowy 1991. Wyposażany był w 4,0-litrowe, 155-konne V6; potem dodano jeszcze 15 KM, dając w sumie moc 170 KM. Dostępne były: 5- i 3-drzwiowe nadwozia, napęd na tylną lub obie osie, 5 wersji wyposażenia (XL, XLT, Sport – tylko Explorer Sport, Eddie Bauer Edition i Limited – tylko 5d). Wersja „Limited” standardowo obejmowała takie elementy jak skórzaną tapicerkę, automatycznie włączane światła, światła przeciwmgielne, specjalne koła(33×12.5 R15), czy specjalny grill.

Ford Explorer II


Druga generacja zadebiutowała w 1995 r. 210-konny, 5,0-litrowy Windsor V8, 4-biegowy automat 4R70W i stały napęd na cztery koła weszły w skład wyposażenia w 1996 r., w 1997 ? mocniejszy, 205-konny SOHC, 5-biegowa automatyczna skrzynia 5R55E i biźniak sygnowany marką Mercury, Mountaineer. W 2001 r. na rynek wszedł Explorer Sport Trac, który za 4 „zwykłymi” drzwiami SUV-a ma, typową dla pick-upów, pakę.

Sprzedaż
W USA druga generacja Explorera okazała się ogromnym sukcesem, Ford postanowił więc sprzedawać go także w innych krajach świata. Źle został przyjęty w Wielkiej Brytanii, gdzie ludzie kupowali SUV-y głównie po to, aby poruszać się nimi w terenie. Tymczasem Explorer był zaprojektowany raczej do komfortowej jazdy w mieście i po autostradach. Brytyjczycy pozostali więc przy Land Roverach, Jeepach, czy zbliżonych rozmiarami, bardziej tradycyjnych kombi. Po kłopotach z oponami Firestone, Ford wycofał model ten z większości krajów świata.

Ford Explorer III


4-drzwiowy Explorer i jego luksusowa wersja Mercury Mountaineer zostały w 2002 r. gruntownie zmodernizowane, tracąc wszelkie podobieństwo stylistyczne z Rangerem i kontynuowanym Explorerem Sport Trac. Dodano też trzeci rząd siedzeń, Explorer stał się więc autem siedmioosobowym. W 2002 r. po raz ostatni można było zamówić skrzynię manualną i 5-drzwiowe nadwozie. Oferowano następujące wersje wyposażeniowe: bazową Sport Value, Sport Choice, XLS, Sport Premium, XLT, Eddie Bauer i topową Limited.

Ford Explorer IV


Czwarta generacja Explorera jest nieco większa niz poprzednie wersje, ponieważ nowy Ford Freestyle uplasował się wymiarowo między nim, a kompaktowym Escape’m. Przy okazji zmodyfikowano wnętrze i tylne zawieszenie, a także wprowadzono elektrycznie składany trzeci rząd siedzeń. W przeciwieństwie do poprzednich generacji, nie będzie produkowana wersja przeznaczona na rynki z ruchem lewostronnym. Ford Australia opracował swój własny model SUV-a – Territory. W Japonii jest sprzedawany Explorer z kierownicą po lewej stronie, jako że takie właśnie auta są tam postrzegane jako pojazdy prestiżowe. 210-konne V6 jest silnikiem podstawowym; mocniejsze, 292-konne V8 (prosto z Mustanga) dostępne jest za dopłatą. Nowy Explorer zajął drugie miejsce w konkursie North American Truck of the Year w roku 2006. Wyprzedziła go Honda Ridgeline.

Źródło : Wikipedia.org

Podane niżej modele dotyczą pojazdów z rynku amerykańskiego z silnikami 4.0, 4.6 i 5.0 L.


Sugerowany akumulator 1: 565MF

Sugerowany akumulator 2: 665MF

Sugerowany akumulator 3: 9A65


Przeczytaj także: