Menu

Chevrolet SSR – nietypowe połączenie pick-upa z kabrioletem bazujące na ramie Chevrolet TrailBlazer.

Chevrolet SSR napędzany jest widlastą, ośmiocylindrową jednostką o pojemności sześciu litrów i mocy 390 KM sprzężoną z czterostopniową, automatyczną skrzynią biegów lub sześciostopniową manualną. W ciągu trzech lat produkcji fabrykę opuściło łącznie 24150 tych samochodów.

Pierwsze zarysy koncepcji Chevroleta SSR (skrót od Super Sport Roadster) powstały w 1999 roku. Wzorem dla SSR stał się pick-up produkowany w latach 1947-1952. Projektanci postanowili jednak wyposażyć swoje auto w zdejmowany sztywny dach, tworząc w ten sposób pojazd będącym połączeniem półciężarówki i roadstera. Samochód zadebiutował na wystawie samochodowej w Detroit w 2000 roku pośród dziewięciu innych aut GM.

Wyposażenie, budowa


Aby obniżyć koszty produkcji, konstruktorzy SSR-a zdecydowali się skorzystać z podzespołów produkowanego już modelu TrailBlazer. Od nowa skonstruowali natomiast aluminiowy silnik C8 o pojemności 6 l i mocy 401 KM, z którym współpracuje automatyczna skrzynia biegów o 4 przełożeniach GM 4L60-E Hydra-Matic. Napęd na tylne koła o średnicy 20 cali jest przenoszony za pomocą dyferencjału systemu Torsen o ograniczonym poślizgu, który w połączeniu z systemem kontroli trakcji zapewnia optymalne rozłożenie mocy na koła pojazdu.

Dla projektantów silnika bardzo istotnym czynnikiem był dźwięk SSR-a. Inżynierowie starali się uzyskać ton podobny do wydawanego przez tłumiki Chevroleta Camaro SS. Pick-up Chevroleta wyposażony jest, wzorem pojazdu typu hod-rod, w koła różniące się od siebie szerokością i średnicą – z przodu zastosowano zaprojektowane specjalnie dla tego modelu niskoprofilowane ogumienie Goodyear o wymiarze 225/45 R19, natomiast z tyłu 295/40 R20. Zawieszenie przednie oparto na podwójnych wahaczach poprzecznych tylne to oś wielowahaczowa. Dzięki temu prowadzenie SSR-a nie ma nic wspólnego z chybotliwym pick-upem, jakim był jego pierwowzór.

Samochód wygląda jak zaokrąglony i wygładzony pick-up Chevroleta z lat 50. Odstające od nadwozia przednie błotniki, charakterystyczna atrapa chłodnicy, okrągłe reflektory, kształt kabiny – wszystko to bardzo przypomina starą amerykańską półciężarówkę. Osłona tylnej przestrzeni ładunkowej przykryta jest podnoszoną automatycznie pokrywą opracowaną we współpracy z firmami ASC i Karmann. Cała operacja otwarcia zajmuje około 20 sekund.

Stylistyka wnętrza Chevroleta SSR bardzo wyraźnie nawiązuje do konstrukcji z lat 50. Deska rozdzielcza jest podzielona na dwie połowy, klamki i przełączniki są stylizowane na te spotykane starych autach marki. Wiele elementów wykonano z metalu satynowej powierzchni. Zadbano też o takie detale jak schowek na rękawiczki, popielniczka i radio – wszystkie te elementy są utrzymane w stylistyce lat 50. Niektóre części wnętrza pokryto lakierem w kolorze nadwozia, co również było typowe dla starych półciężarówek Chevroleta.

Mimo odważnej stylistyki i niezbyt praktycznej karoserii projekt SSR-a był na tyle udany, że firma zdecydowała się wprowadzić go do seryjnej produkcji. Początkowo planowano wytwarzać kilkanaście tysięcy sztuk SSR-a rocznie, ale rynek zweryfikował oczekiwania firmy. Popyt na auto okazał się dużo niższy w porównaniu z tym, którego oczekiwano.

Źródło : Wikipedia.org


Sugerowany akumulator 1: 578MF

Sugerowany akumulator 2: 678MF

Sugerowany akumulator 3: 778MF


Przeczytaj także: