Menu

Honda Insight – po pierwsze innowacja!

Honda w latach 90. wyprzedziła przyszłość. Dopasowała się do innowacji zanim to było modne. W 1999 roku Honda wyprodukowała pierwsze pokolenie hybrydy z napędem elektrycznym w wydaniu trzydrzwiowym (1999-2006). Druga generacja pojawiła się w 2009 w wersji pięciodrzwiowej. Była ona produkowana do 2014 roku. Trzecie pokolenie możemy obserwować aktualnie. Czterodrzwiowy sedan bowiem pojawia się na rynku motoryzacyjnym właśnie teraz.

Szybki przegląd trzech generacji Insight

Honda jednak przełamała stereotypy. W 1999 roku model Insight pojawił się ze zintegrowanym systemem wspomagania silnika. Wielu kierowców uwielbiało go za paliwo-oszczędność – w USA nie było drugiego takiego auta.

Druga generacja Insight pojawiła się w lutym 2009 roku w Japonii. Premiera w Stanach Zjednoczonych miała natomiast miejsce dokładnie 24 marca 2009 roku. Kierowcy pokochali kolejne wydanie Insight – wtedy bowiem była to najtańsza hybryda dostępna w USA. Grudzień 2010 roku był pracowitym miesiącem dla producenta. Honda bowiem wprowadziła jeszcze tańszy model podstawowy na rok 2011. Druga generacja Insight pojawiła się także w Wielkiej Brytanii, dokładnie w kwietniu 2009 roku. Po raz kolejny Honda złamała schemat. Zaoferowała najtańszą hybrydę na rynku brytyjskim, tym samym czyniąc z Insight najlepiej sprzedający się model w miesiącu kwietniu. Sukcesom jednak nie było końca. Druga generacja Insight została również uznana za najlepiej sprzedający się samochód w Japonii w kwietniu 2009 roku. Dla potwierdzenia tego faktu, dodajemy iż na całym świecie, tylko w ciągu pierwszych 12 miesięcy Honda sprzedała 143.015 sztuk auta na całym świecie. W lipcu 2014 roku producent ogłosił zakończenie produkcji modelu na rok 2015.

Jak to się zaczęło? Pierwsza generacja Insight

Honda Insight została zaprezentowana w listopadzie 1999 roku jako pierwszy pojazd wyposażony w system Integrated Motor Assist (system wspomagania silnika). Miesiąc później Insight popłynął do Ameryki Północnej jako pierwsza dostępna na rynku motoryzacyjnym USA hybryda.

Cechy Insight z pierwszej generacji? Na pierwszym miejscu plasowała się zoptymalizowana aerodynamika. W modelu zastosowano lekką, aluminiową konstrukcję w celu zmaksymalizowania efektywności zużycia paliwa przy jednoczesnej minimalizacji emisji szkodliwych substancji do powietrza. Pierwszy model Insight prezentował trzydrzwiową wersję z manualną skrzynią biegów i opcjonalną klimatyzacją. Drugi rok produkcji wykreował dwie wersje wyposażenia. Pierwsza z manualną skrzynią biegów i klimatyzacją oraz druga z bezstopniową skrzynią biegów (CVT) i klimatyzacją. Największa zmiana w całym okresie eksploatacji? Wprowadzenie na pokład, a raczej do bagażnika, wielotarczowej zmieniarki płyt CD, którą można było sterować z przodu. Kierowcy uwielbiali Insight także za lekkość, opływowy kształt oraz niewielkie rozmiary. To po prostu idealny samochód miejski.

Insight pierwszej generacji prezentował 3 cylindrowy silnik 1.0L z serii ECA o mocy 67 KM. Elektryczny układ wspomagania silnika dodaje 13 KM. Maksymalny moment obrotowy w momencie włączenia wynosi 49 Nm, a wszystko to po to, aby zwiększyć wydajność samochodu do poziomu typowego, bo 1.5 litrowego silnika benzynowego. Co ciekawe, sam silnik działa także jako generator podczas hamowania i zwalniania. Cel? Naładowanie akumulatora pojazdu. Podczas postoju auta na światłach, silnik wyłącza się. Elektryczne wspomaganie kierownicy dodatkowo zmniejsza opór pozostałych akcesoriów.

Hybrydy ciąg dalszy – druga generacja Insight

W 2009 roku Honda zaprezentowała pięciodrzwiową, drugą generację modelu Insight. Wersja ta została specjalnie zaprojektowana, aby uczynić technologię hybrydową rozpoznawalną i dostępną dla szerszego grona zwykłych śmiertelników. Oczywiście Insight w wydaniu numer dwa pojawił się na rynku z aktualizacją zawieszenia. Wzbogacono również stylizację oraz wyposażenie wnętrza. Producent dokonał korekty współczynnika odrzutu sprężyn. Honda zmieniła kąt tylnego pochylenia. Udoskonalono regulację tylnego zawieszenia. Rezultat? Honda Insight zaoferowała więc lepszą jazdę, a co za tym idzie również stabilność i komfort prowadzenia.

Honda Insight z 2009 roku obejmuje piątą generację hybrydowego układu Integrated Motor Assist (IMA). Hybrydowy system jest połączeniem silnika spalinowego i elektrycznego. Producent zgodnie twierdzi, iż konfiguracja ta jest prosta, tania i przede wszystkim niezwykle kompaktowa. Insight został wyposażony w wysokowydajny, lekki, o niskim tarciu silnik 4-cylindrowy o pojemności 1,3 litra oraz mocy 98 KM. Japoński koncern postanowił pójść o krok dalej i w 2009 roku wprowadził system Honda Eco Assist, którego zadaniem jest monitorowanie, a następnie informowanie kierowcy o pozytywnym lub negatywnym wpływie stylu jazdy na zużycie przez pojazd paliwa. Jeśli samochód jedzie efektywnie, tło cyfrowego prędkościomierza podświetlone jest na zielono. Mniej wydajna jazda natomiast powoduje, iż miernik mieni się niebiesko-zielonym światłem. Kierowca, który agresywnie startuje i zatrzymuje się, jedzie w towarzystwie miernika podświetlonego jedynie na niebiesko. Co więcej, system Honda Eco Assist wspiera użytkownika – oferuje mu pomoc w rozwijaniu dobrych nawyków jazdy.

28 luty 2014 roku okazał się znaczącą datą. Honda oficjalnie ogłosiła, iż kończy produkcję drugiej generacji Insight, tym samym utwierdzając w przekonaniu, iż tanie wnętrze oraz nieoczyszczony mechanizm napędowy oferuje nic więcej jak powolną śmierć.

Upadek a debiut

Jak można spostrzec, Honda nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Trzecia generacja Insight, a raczej jej prototyp zadebiutował na North American International Auto Show. Wersja produkcyjna natomiast została odkryta na 2018 New York International Auto Show.

Tradycyjny sedan wykorzystuje silnik hybrydowy trzeciej generacji (1.5l), który pracuje w cyklu Atkinson – łączy silnik elektryczny i akumulator litowo-jonowy. Co jeszcze możemy spotkać w trzeciej generacji? Dużą przestrzeń bagażową, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników LCD oraz nowoczesną stylizację wnętrza. Nowa Honda Insight trafi do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych pod koniec lata 2018 roku.

Jaki akumulator do Hondy Insight?

Jak na nasze zakończenie przystało, wspominamy także o sprawdzonym akumulatorze do Hondy Insight. Silnik benzynowy chętnie współgra z akumulatorem ORIGINAL EQUIPMENT 551 MF. Model amerykańskiej marki DEKA Batteries sprawdzi się w każdych warunkach, tym samym zapewniając komfortową jazdę spełniającą oczekiwania najbardziej wymagających.


Sugerowany akumulator 1: DEKA O.E. 551MF


Przeczytaj także: