Menu

Audi e-tron to elektryczny samochód osobowy typu SUV klasy wyższej produkowany pod niemiecką marką Audi od 2018 roku. Model e-tron to pierwszy w historii Audi samochód elektryczny opracowany od podstaw dla tego rodzaju napędu, stając się pierwszym modelem w nowej gamie samochodów Audi napędzanych prądem. Jego premierę poprzedziły prezentacje kilku różnego rodzaju samochodów studyjnych z członem „e-tron” w nazwie, poprzedzając od przedstawionego w 2009 roku prototypu e-tron Concept. Ten, który był bezpośrednią zapowiedzią pierwszego seryjnego e-trona, przedstawiono jesienią 2015 roku pod nazwą Audi e-tron Quattro Concept. Seryjnego e-trona przedstawiono w internecie w połowie września 2018 roku na kilka tygodni przed światową premierą, która miała miejsce na Paris Motor Show. Charakterystycznymi elementami wyglądu samochodu są m.in. wielokątne, strzeliste reflektory, a także podłużne tylne lampy połączone ze sobą wąskim paskiem diod LED biegnących przez całą klapę bagażnika. Samochód opcjonalnie uzyskał charakterystyczne, wirtualne lusterka, które polegają na przekazywaniu obrazu z kamer do ekranów ulokowanych w krawędziach drzwi. Samochód produkowany jest w zakładach Audi w Forest w Brukseli – pierwsze sztuki trafiły do klientów z opóźnieniem, zamiast grudnia 2018 roku, w styczniu 2019 roku.

Audi e-tron oferowane jest w trzech wariantach napędowych. Podstawowy e-tron 50 quattro, który trafił do sprzedaży rok po debiucie, napędzany jest baterią o pojemności 71 kWh, rozwija 312 KM mocy oraz 190 km/h maksymalnej prędkości. Od 0 do 100 km/h pojazd rozpędza się w 7 sekund, a maksymalny zasięg na jednym ładowaniu wynosi 300 kilometrów. Pośredni wariant, e-tron 55 quattro, trafił do sprzedaży w pierwszej kolejności. Wariant z lat 2018-2019 charakteryzuje się baterią o pojemności 95 kWh i mocą generowaną z dwóch silników elektrycznych o łącznym wymiarze 408 KM. Pojazd rozpędza się do 100 km/h w 5,7 sekundy, maksymalnie osiąga 200 km/h, a zasięg na jednym ładowaniu to ok. 350 kilometrów. W listopadzie 2019 roku wprowadzono do sprzedaży zaktualizowany wariant ze zoptymalizowaną pracą baterii i zasięgiem wynoszącym do 436 kilometrów według procedury pomiarowej WLTP. W lipcu 2020 roku gama e-trona została poszerzona o topową odmianę Audi e-tron S. Trzy silniki elektryczne generują łączną moc 503 KM, pozwalając na osiągnięcie 100 km/h w 4,5 sekundy i rozpędzenie się do 210 km/h. Bateria o pojemności 95 kWh pozwala przejechać na jednym ładowaniu do 360 kilometrów, a pod kątem wizualnym samochód zyskał większe wloty powietrza w zderzaku i sportowe, 21-calowe alufelgi.

Audi e-tron Sportback zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2019 roku. Premierę seryjnego modelu poprzedziła prezentacja delikatnie zamaskowanego prototypu w marcu 2019, za to oficjalna premiera odbyła się pół roku później w Los Angeles. Wariant Sportback modelu e-tron powstał jako bardziej sportowo stylizowany wariant stanowiący odpowiedź na koncepcję zastosowaną już wobec konkurencyjnej Tesli Model X. Samochód odróżnia się m.in. inaczej stylizowanym przednim zderzakiem, a także intensywnie opadającą linią dachu za pierwszym rzędem siedzeń oraz stopniowanym bagażnikiem. Przekłada się to na bardziej aerodynamiczny kształt karoserii.

Podobnie jak podstawowy e-tron, odmiana Sportback oferowana jest trzech wariantach napędowych, których parametry różnią się jednak z racji różnic m.in. w masie i oporach powietrza dyktowanych kształtem nadwozia. Podstawowy model e-tron 50 Sportback oferuje baterię o pojemności 71 kWh i 313 KM mocy, umożliwiając sprint do 100 km/h w 6,8 sekundy i prędkość maksymalną 190 km/h. Maksymalny zasięg to 347 kilometrów. Mocniejszy wariant e-tron 55 Sportback wyposażony jest w baterię o pojemności 95 kWh, rozwijając moc 408 KM i 100 km/h w 6,6 sekundy. Pojazd umożliwia przejechanie na jednym ładwoaniu do 442 kilometrów. W lipcu 2020 roku, równolegle z klasycznym e-tronem, także i gama odmiany Sportback została poszerzona o wersję e-tron Sportback S. Poza dodatkowymi wlotami powietrza i sportowymi alufelgami, pojazd napędzany jest baterią o pojemności 95 kWh, rozwija 100 kmh/ w 4,5 sekundy i maksymalnie rozpędza się do 210 km/h. Maksymalny zasięg wynosi przy tym 365 kilometrów.


Sugerowany akumulator 1: DEKA INTIMIDATOR 9A48


Przeczytaj także: