Akumulator do Nissan Leaf
Nissan LEAF (Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family car) – samochód elektryczny skonstruowany przez japoński koncern Nissan, przeznaczony na rynek globalny. Po raz pierwszy został zaprezentowany jako auto koncepcyjne na targach motoryzacyjnych Tokyo Motor Show 9 października 2009 roku. Wersja produkcyjna zadebiutowała 16 grudnia 2010 roku. Magazyn Time uznał auto za jeden z 50 najlepszych wynalazków roku 2009. Cena auta w 2010 roku wynosiła ok. 30 tys. euro. Samochód produkowany jest w japońskich zakładach w Oppama, od stycznia 2013 roku w amerykańskich zakładach w Smyrna w stanie Tennessee, a od marca 2013 roku również w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Do 6 stycznia 2016 roku Nissan sprzedał na świecie ponad 275 tys. egzemplarzy. Prototyp auta został oparty na platformie Nissana Tiidy (Nissan Versa w USA i Kanadzie). Zaprezentowano go 26 lipca 2009. Tydzień później ukazano wersję produkcyjną. Leaf jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 80 kW/109 KM w zakresie 2730-9800 obr/min i momencie obrotowym 280 Nm w zakresie 0-2730 obr/min. Zasięg samochodu wynosi 160 km, masa ok. 1540 kg. Auto w wersji Eu rozwija prędkość ograniczoną do 145 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa 11,9 s, choć w praktyce często trwa to krócej o 1 s i wynosi około 10,5 s. W I połowie 2013 roku nieco zmodernizowano napęd, mniejszy moment obrotowy 254 Nm jest osiągany w zakresie 0-3000 obr/min, moc 109 KM dostępna jest w zakresie 3000-10000 obr/min, przyspieszenie do 100 km/h wynosi 10,8 s, nieco zwiększono zasięg (do ok. 200 km). Nissan Leaf zdobył dwie prestiżowe nagrody. Model został ogłoszony Światowym Samochodem Roku 2011 oraz zwyciężył także w europejskim konkursie Car Of The Year, będąc tym samym pierwszym samochodem elektrycznym, który otrzymał ten tytuł. Auto drugiej generacji przeznaczone na rynki europejskie, jest produkowane w zakładach w Sunderland w Wielkiej Brytanii. W Polsce samochód jest dostępny w sprzedaży od lipca 2013 roku.
Źródło : Wikipedia.org