Menu

Mazda MX-5, znana także jako Mazda Miata w Stanach Zjednoczonych oraz Eunos Roadsterw Japonii – mały dwumiejscowy roadster, z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzaną tylną osią, zbudowany przez Mazdę w Hiroszimie w Japonii. Model ten miał swoją premierę w roku 1989 na Chicago Auto Show. MX-5 z założenia miał być małym roadsterem, o niskiej masie i minimalnie mechanicznie skomplikowanym, ograniczonym jedynie przez wymogi prawne i bezpieczeństwa; technologicznie współczesny, lecz filozoficznie bezpośrednio wywodzący się z małych brytyjskich roadsterów z lat 60., takich jak: Triumph Spitfire, Austin-Healey Sprite, MG Midget czy Lotus Elan.

Druga generacja MX-5 (NB) trafiła na rynek w 1998, a najnowszy model (NC) jest produkowany od roku 2006, i stale jest najlepiej sprzedającym się kabrioletem – do lutego 2011, zostało wyprodukowanych i sprzedanych na całym świecie 900.000 egzemplarzy MX-5.

Od wprowadzenia trzeciej generacji MX-5, Mazda ustaliła marketingową nazwę modelu na wszystkich rynkach na MX-5; mimo to pasjonaci w USA ciągle odnoszą się do niego jako Miata.

Pierwsza generacja MX-5, tzw. NA, sprzedała się w 400.000 sztukach od 1989 do 1997 – z rzędowym 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 l do 1993 roku, oraz z silnikiem o pojemności 1,8 l później (z 1.6 jako opcją na niektórych rynkach) – łatwo rozpoznawalna przez otwierane przednie lampy. Druga generacja, NB, została wprowadzona w 1998 roku z nieco większą mocą silnika; rozpoznawalna przez stałe przednie lampy i szklaną tylną szybę. Trzecia generacja, NC, została zaprezentowana w roku 2005, z silnikiem o pojemności 2,0 l.

MX-5 została wprowadzona, gdy produkcja małych roadsterów praktycznie dobiegała końca. Alfa Romeo Spider była wtedy jedynym porównywalnym modelem dostępnym w sprzedaży – podczas gdy dekadę wcześniej dostępna była cała gama samochodów tego typu – jak MG B, Triumph TR7, Triumph Spitfire czy Fiat Spider.

Nadwozie jest konwencjonalną, choć stosunkowo lekką, samonośną konstrukcją, z demontowalną przednią i tylną ramą dodatkową. MX-5 posiada także wspornik o nazwie marketingowej Powerplant Frame (PPF), który łączy silnik z dyferencjałem, ograniczając naprężenia i przekładając się na dobrze reagujące prowadzenie. Niektóre MX-5 są wyposażone w szperę oraz ABS. System kontroli trakcji jest opcjonalnie dostępny w modelu NC. Wcześniejsze wersje ważyły niewiele ponad tonę, z silnikami o mocy rzędu 116 KM; późniejsze miały większą masę oraz mocniejsze jednostki napędowe.

Dzięki balansowi wagi przód/tył bliskiemu 50:50, samochód ma niemal neutralne prowadzenie. Wprowadzanie samochodu w nadsterowność jest proste i łatwe do opanowania, co czyni MX-5 popularnym wyborem do amatorskich i fabrycznych wyścigów.
MX-5 zdobyła wiele nagród, takich jak Samochód Roku 1989 oraz 2005 magazynu Wheels Magazine; „najlepszy samochód sportowy lat 90tych” i „jeden z dziesięciu najlepszych samochodów sportowych wszech czasów” od Sports Car International.

Źródło : Wikipedia.org



Przeczytaj także: