Menu

Ford Crown Victoria – amerykański samochód, używany w Stanach Zjednoczonych głównie przez policję i taksówkarzy. Produkowany od 1978 r. z drobnymi modyfikacjami do dziś. Samochód zbudowano w oparciu o solidną ramę. Mocny silnik w układzie V8 umieszczony został z przodu i napędza tylne koła poprzez 4-biegową skrzynię automatyczną. Jako auto policyjne sprawdza się doskonale ze względu na ogólną trwałość konstrukcji, dobre zawieszenie, niską cenę i uniwersalność. Ten pojazd można spotkać w zatłoczonym mieście, w małych prowincjach jako pojazd szeryfa a także na autostradach. Jako pojazd cywilny uważany jest za auto klasy niższej przeznaczone dla statecznych czterdziestolatków. Ogromne wnętrze wykończone jest tanimi i słabymi jakościowo materiałami.

PIERWSZA GENERACJA (1992-1997)


W 1992 roku Ford zrezygnował z modelu LTD na którym bazowała Crown Victoria. Ford kompletnie przestylizował Crown Victorię, uczynił ją bardziej okrągłą, co upodobniło ją do mniejszego Taurusa. Dodano także zupełnie nowy 4.6- litrowy silnik V8 Modular. W 1995 roku modernizacji doczekały się tylne reflektory, przedni grill i deska rozdzielcza, a miejsce numeru rejestracyjnego z tyłu przeniesiono ze zderzaka na klapę bagażnika. Restylizacja tego modelu była lepiej przyjęta niż radykalny lifting konkurencyjnego Chevroleta Caprice, co spowodowało zaprzestanie jego produkcji, a co za tym idzie dominację Forda w segmencie.
Od roku 1996 w standardzie pojawiły się poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, system otwierania pojedynczym kluczykiem a także chowana antena, ogrzewanie tylnej szyby oraz przyciemniane szyby. Pakiet Handling and Performance Package z lepszymi oponami, systemem ABS oraz kontroli trakcji były dostępne jako opcja. Dodatkowo w droższej wersji LX dostępna była klimatyzacja oraz radio firmy JBL. W wersji na rok 1997 poprawiono jedynie układ kierowniczy.

DRUGA GENERACJA (1998-2011)


W 1998 roku kompletnie zmieniono stylizację modelu, a także zmodernizowano zawieszanie i zapłon. Auto zdecydowanie lepiej trzymało się drogi niż poprzednik lecz odbiło się to na dopuszczalnej masie holowania przyczepy, która zmalała. Zwiększył się natomiast rozstaw osi. W 1998 roku wprowadzono również standardowe 16 calowe felgi głównie z powodu znacznie większych niż do tej pory hamulców.
Rok 1999 przyniósł niewiele zmian w tym modelu, kiedy to Crown Victoria otrzymała trzy nowe kolory oraz standardowy system ABS. Następnych zmian Crown Victoria doczekała się dopiero w 2001 roku, kiedy to otrzymała regulowane pedały. W 2002 roku dodano podgrzewane lusterka. Po 2003 roku zmodernizowano zawieszenie (pojedyncze resory zamiast podwójnych, używanych jeszcze od lat sześćdziesiątych) także dla wersji policyjnych (lepsze prowadzenie w stosunku do cywilnej wersji i łatwiejsza obsługa techniczna). W 2004 roku modernizacji poddana została automatyczna skrzynia biegów, po raz pierwszy w tym modelu pojawiły się laminowane szyby. Rocznik 2005 nie różnił się poza tym, że zrezygnowano z anteny wbudowanej w ogrzewanie tylnej szyby na rzecz tradycyjnej. Zmianę tę cofnięto w 2006 roku. W 2007 roku Ford wprowadził radio z CD oraz system wejścia bezkluczykowego jako standard dla wszystkich wersji.
W 2008 roku Ford przeznaczył model Crown Victoria tylko do sprzedaży flotowej, rezygnując z detalicznej, głównie w celu wypromowania świeżo wprowadzonego Taurusa. Zapowiadana była modernizacja samochodu na rocznik 2009, jednak model ten został zaprezentowany bez większych zmian.
Ostatnio Ford Motor Company ogłosiło definitywny koniec produkcji modelu Crown Victoria pod koniec 2011 roku.

Źródło : Wikipedia.org

PODANE AKUMULATOR SĄ STOSOWANE OD 1988 ROKU


Sugerowany akumulator 1: 565MF

Sugerowany akumulator 2: 665MF

Sugerowany akumulator 3: 9A65


Przeczytaj także: