Menu

Dodge Stratus (wraz z bliźniaczymi modelami Chrysler Cirrus, Chrysler Sebring, Plymouth Breeze oraz GAZ Wołga Siber, zwanymi w Stanach Zjednoczonych potocznie „Cloud Cars”) jest średniej wielkości 4-drzwiowym sedanem, zaprezentowanym po raz pierwszy w 1995 roku. Oparto go na chryslerowskiej platformie JA. W latach 1996 i 1997 Stratus, Breeze oraz Cirrus znalazły się na liście dziesięciu najlepszych samochodów magazynu Car and Driver. Produkcja tego modelu dobiegła końca w maju 2006 roku. W zakładach Sterling Heits od roku 2000 zbudowano 1.308.123 Stratusów i Sebringów. Wysłużonego Stratusa zastąpi w 2007 roku Dodge Avenger.


PIERWSZA GENERACJA (1995-2000)

Dodge Stratus był pośrednią ofertą wśród trzech samochodów opartych na platformie JA. Topowym modelem był Cirrus, zaś niższą opcją Breeze. Stratusa zaprezentowano po raz pierwszy w 1995 roku w dwóch wersjach wyposażenia: SE, z silnikiem 2.0 L R4 w standardzie, lub SOHC 2.4 L R4 jako opcją, oraz ES, z silnikiem DOHC 2.4 L w standardzie, i opcjonalnym 2.5 L V6. Akumulator umieszczono w nietypowym miejscu, z przodu wewnątrz lewego błotnika. Najprostszy dostęp do baterii uzyskuje się po zdjęciu lewego koła, nie jest to jednak konieczne.

Wszystkie trzy samochody miały wiele wspólnych części. Z zewnątrz były do siebie bardzo podobne, różniły się praktycznie tylko przednimi kratkami wlotu powietrza, tylnymi zderzakami i światłami, oraz rozmiarem felg. Najwięcej różnic było we wnętrzu.

Wszystkie trzy warianty platformy JA dostępne były z podobnymi elementami wyposażenia, takimi, jak czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów, ABS, regulacja kierownicy, tempomat, elektrycznie podnoszone okna, centralny zamek, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, skórzana tapicerka, klimatyzacja, automatyczna antena, 6-płytowa zmieniarka, szyberdach, pilot centralnego zamka, alarm, itp. Pięciobiegowa ręczna skrzynia biegów dostępna była z silnikiem 2.0 L. Samochody te, niestety, nie posiadały wyposażenia, które znaleźć było można w wyższej klasy modelach Intrepid czy Accord, czyli m.in. nawigacji, czy też automatycznej klimatyzacji.

Turbodoładowaną wersję Stratusa sprzedawano w Meksyku, z silnikiem 2.4 L DOHC R4 oraz czterobiegową automatyczną skrzynią biegów z opcją AutoStick. Samochód ten miał 170 koni mechanicznych (125 kW) przy 5200 obrotów, oraz 293 NM przy 2200 obrotach.

Stratus sprzedawany był w Europie, z silnikami 2.0 L i z 2.5 L V6, jako Chrysler Stratus, jednakże zachował początkowo wygląd Dodge-a (charakterystyczny grill z krzyżem). Inne różnice polegały m.in. na zastosowaniu w europejskiej wersji składanych lusterek wstecznych, elektrycznie regulowanych przednich świateł, tylnych świateł przeciwmgielnych, itp. Oferowany w Europie Chrysler Stratus Cabrio był niczym innym, tylko przemianowanym modelem Sebring Convertible pierwszej generacji, który co prawda współdzielił ze Stratusem, Cirrusem i Breeze wiele części mechanicznych, ale oparty był na zupełnie innej patformie JX.


DRUGA GENERACJA (2000-2006)

W 2001 roku Stratus został jedynym przedstawicielem rodziny „Cloud Cars”. Chrysler Cirrus zmienił nazwę na Sebring, a Breeze wyszedł z produkcji. Po zaprzestaniu przez Dodge-a produkcji modelu Avenger coupé (który zbudowany był w oparciu o platformę Mitsubishi Eclipse drugiej generacji) firma postanowiła przemianować na Stratus swoje nowe coupé, zbudowane w oparciu o trzeciej generacji platformę Eclipse. Dało to nazwę dwóm samochodom, 2-drzwiowemu coupé i 4-drzwiowemu sedanowi, jednak nie łączyło ich nic prócz nazwy i kilku zewnętrznych szczegółów (co jednak pozwalało sprzedawać je jako jeden samochód). Chrysler nadał też swojemu nowemu coupé nazwę Sebring pomimo tego, że nie łączyło go z Sebringiem sedanem zupełnie nic. W tym czasie zaprzestano też sprzedaży Dodge’a Stratusa w Kanadzie.

Sedany Stratus i Sebring w drugiej generacji wykorzystywały zmodernizowaną platformę JA, nazwaną teraz JR. Modele coupé pod tymi samymi nazwami były całkowicie innymi samochodami – opartymi na Mitsubishi Eclipse.

W tym czasie sprzedaż modelu spadła, ocena klientów i magazynów motoryzacyjnych była poniżej średniej dla tej klasy aut. W 2004 roku dokonano nieznacznych poprawek stylistycznych samochodu, które jednak nie zmieniły tego trendu. Po roku 2005 z linii produkcyjnej zniknęło coupé, natomiast Stratus wyszedł z produkcji w maju 2006 roku. Przetrwała jedynie nazwa Sebring.

W Meksyku pojawiła się turbodoładowana wersja Stratus R/T. Jego silnik 2.4 L poddano pewnym ulepszeniom w 2001 roku, podnosząc moc do 215 koni mechanicznych. Silnik ten zostanie użyty później w Stanach Zjednoczonych w samochodzie Dodge SRT-4. Silniki Stratusa R/T budowane w okresie od marca 2004 r. posiadały 228 koni mechanicznych przy 5200 obrotach, oraz 319 NM momentu przy 4200 obrotach na minutę. Stratusa R/T z turbodoładowaniem poznać można po oznaczeniu „High Output” z tyłu auta.

Choć Stratus był jeszcze w sprzedaży w 2006 roku, nie został jednak pokazany wśród pozostałych modeli Dodge podczas ostatnich wystaw motoryzacyjnych.


PARAMETRY TECHNICZNE 1 GENERACJI

Okres produkcji 1995?2000

Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan

Silniki

2.0 L A588 R4

2.4 L EDZ R4

2.4 L EY7 R4

2.5 L Mitsubishi 6G73 V6

Skrzynia biegów

5-biegowa ręczna skrzynia biegów

4-biegowa automatyczna skrzynia biegów 41TE

Długość 4.72 m

Szerokość 1.82 m

Wysokość 1.38 m

 


PARAMETRY TECHNICZNE 2 GENERACJI

Okres produkcji 2001-2006

Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan

Silniki

2.4 L EDZ R4

2.7 L EER V6

Skrzynia biegów

5-biegowa ręczna skrzynia biegów

4-biegowa automatyczna skrzynia biegów 41TE

Długość 4.86 m

Szerokość 1.79 m

Wysokość 1.39 m


PARAMETRY TECHNICZNE COUPE

Okres produkcji 2001?2005

Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé

Silniki

2.4 L Mitsubishi 4G64 R4

3.0 L Mitsubishi 6G72 V6

Skrzynia biegów

5-biegowa ręczna skrzynia biegów

4-biegowa automatyczna skrzynia biegów 41TE

Długość 4.85 m

Szerokość 1.79 m

Wysokość 1.37 m

Źródło : Wikipedia.org


Sugerowany akumulator 1: 575MF

Sugerowany akumulator 2: 675MF

Sugerowany akumulator 3: 775MF


Przeczytaj także: