Akumulator do Chevrolet TrailBlazer
Chevrolet TrailBlazer – średni SUV produkowany w latach 2002-2009 przez należącą do koncernu General Motors markę Chevrolet.
Opis modelu
W latach 1999-2001 nazwę TrailBlazer nosiła luksusowa wersja Chevroleta Blazera. W 2002 roku nazwano tak nowego SUV-a, którego oparto na płycie podłogowej GMT 360 i jej odmianach – GMT 370 (wersje 7-osobowe) i GMT305 (bliźniaczy GMC Envoy XUV). Produkcja „starego” Blazera trwała do 2005 r., a pod koniec jej trwania u dealerów oferowano tylko 3-drzwiową wersję, 5-drzwiowa dostępna była tylko w sprzedaży flotowej.
TrailBlazer zajął pierwsze miejsce w konkursie North American Truck of the Year w roku 2002. 4,2-litrowy silnik LL8 R6 był również wielokrotnie nagradzany w latach 2002 – 2004 za swoje rozwiązania techniczne (np. systemy DOHC czy VVT).
Konstrukcja TrailBlazera oparta jest na płycie podłogowej GMT 360. Napęd na cztery koła jest dostępny we wszystkich wersjach wyposażeniowych i silnikowych jako opcja. Samochód ten posiada wystarczające zdolności terenowe, aby jeździć w niezbyt ciężkich warunkach. Głównymi jego wadami w jeździe poza utwardzonymi drogami są dość spora długość, wynosząca (w zależności od wersji) od 4872 mm do 5278 mm, oraz brak specjalnej ochrony podwozia (co może wywołać nawet poważne uszkodzenia pojazdu).
Na rok modelowy 2006 przeprowadzono modernizację TrailBlazera. Podstawowa wersja LS dostała jednak tylko nowe wnętrze, bogatsza LT – również nową stylistykę zewnętrzną. Sportową SS dodatkowo wyróżniono typowymi dla szybszych i mocniejszych samochodów rozbudowanymi zderzakami czy większymi felgami.
Podstawową jednostką napędową stosowaną był 291-konny, 4,2-litrowy silnik LL8 R6 o maksymalnym momencie obrotowym 376 Nm. Opcjonalnie dostępny był silnik 5,3-litrowy LH6 V8 o mocy 302 KM i momencie obrotowym 447 Nm. Obie te konstrukcje są całkowicie wykonane z aluminium. Wspomniany rzędowy, sześciocylindrowy silnik czyni TrailBlazera najmocniejszym sześciocylindrowym SUV-em w swojej klasie. Pojazd ten może również holować przyczepę o masie do 3085 kilogramów, czym góruje nad popularnymi obecnie crossoverami.
W 2005 roku, sprzedano 244 150 egzemplarzy, dzięki czemu TrailBlazer zajął pierwsze miejsce pod względem sprzedaży w klasie średnich SUV-ów na rynku amerykańskim, detronizując dotychczasowego lidera Forda Explorera. Poza Ameryką Północną samochód był sprzedawany w Ameryce Południowej i Azji oraz na niektórych rynkach europejskich.
TrailBlazer EXT
W latach 2002 – 2006 w gamie Chevroleta dostępna była przedłużona wersja TrailBlazera – TrailBlazer EXT. Jej cechą jest obecność trzeciego rzędu siedzeń, co pozwala na przewiezienie 7 osób. Model ten posiada o 406 mm dłuższe, 66/21 mm (przed face-liftingiem/po face-liftingu) szersze i 50 mm wyższe nadwozie (zwiększona wysokość ułatwia wsiadanie na piąte i szóste miejsce). Samochód standardowo wyposażano w relingi dachowe.
Dłuższą wersję TrailBlazera wytwarzano w fabryce General Motors w Oklahoma City w stanie Oklahoma. Z powodu redukcji kosztów fabrykę tę zamknięto – ostatnim samochodem, który zjechał z jej taśm montażowych 20 lutego 2006 roku, był biały TrailBlazer EXT.
TrailBlazer SS
Na rok modelowy 2006 do gamy TrailBlazera dołączyła sportowa wersja SS. Tym samym TrailBlazer jest pierwszym seryjnym SUV-em, który otrzymał plakietkę Super Sport. Wyposażono go w 6,0-litrowy, silnik LS2 V8 o mocy 395 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 542 Nm (podobny do stosowanego w Chevrolecie Corvette, Pontiaku GTO, czy Cadillaku CTS-V). Wysoka moc umożliwia samochodowi przyspieszenie od 0 do 96 km/h w 5,8 sekundy. Wersja SS otrzymała swój własny design, na który składają się większe, zmodyfikowane zderzaki, grill w kolorze nadwozia, 20-calowe koła, brak relingów dachowych, oraz czarna tapicerka materiałowa lub skórzana we wnętrzu.
Chevrolet oferował dwie wersje wyposażeniowe modelu SS. 1SS, wersja podstawowa, jest wyposażona podobnie jak bazowa LS, ale zawiera również mocniejszy silnik LS2 V8, sportowe zawieszenie i duże koła. 3SS zawiera wszystkie wspomniane elementy i dodatkowo wyposażenie bardziej luksusowej LT.
Zakończenie produkcji
Kolejna generacja TrailBlazera miała być budowana na zmodernizowanej wersji obecnej płyty podłogowej GMT360, nazwanej GMT361. Planowano wprowadzenie tej wersji na wiosnę 2007 roku, ale w styczniu 2006 roku General Motors zawiadomił, że platforma ta zostanie tylko lekko odświeżona i nazwana GMT360NG. W czerwcu 2006 roku jednak i ten projekt odrzucono. Ostatecznie produkcja tego modelu została zakończona w 2009 roku, w związku z zakończeniem działalności produkcyjnej przez zakład w Moraine w stanie Ohio.
W 2008 roku na rynek wprowadzony został crossover Chevrolet Traverse, który zastąpił nie przedłużoną wersję TrailBlazera (EXT).
Źródło : Wikipedia.org