Menu

Chevrolet Cobalt – samochód kompaktowy, wprowadzony do produkcji przez Chevroleta w 2004 roku jako rocznik modelowy 2005. Cobalt zastąpił bardziej popularnego Chevroleta Cavaliera i konkuruje z japońskimi samochodami takimi jak Honda Civic i Toyota Corolla. Samochód produkowany jest wyłącznie na rynek amerykański. Najtańsza wersja kosztuje 13 000 $ (ok. 30 tys. zł.), dysponuje mocą 148 KM i pojemnością 2,2 l. Napęd przekazywany jest na przednią oś. Cobalt jest dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan i coupe i powstał na płycie podłogowej GM Delta tak jak wiele innych samochodów koncernu General Motors m.in.: Chevrolet HHR, Pontiac G5, Saturn ION oraz europejski Opel Astra i 7-miejscowa Zafira. Wszystkie Cobalty są produkowane w zakładach GM w Lordstown w Ohio.

Specyfikacja

Przednie zawieszenie jest niezależne z kolumnami MacPhersona, z tyłu użyta jest belka skrętna. Rozstaw osi to 103,3 cala (262,4 cm), czyli większy niż u konkurencji. Masa pojazdu wynosi 2808-2989 lb (1273-1355 kg). Chevrolet Cobalt jest dość ekonomicznym samochodem, a jego spalanie utrzymuje się na poziomie 9,5l/100km w mieście i 6,5l/100km na trasie. Samochód wyposażony jest w elektryczne wspomaganie kierownicy, lepsze niż konwencjonalne hydrauliczne.

Osiągi

Cobalt z 2008 roku jest sprzedawany z pakietem SS zaopatrzonym w turbodoładowany 260-konny silnik o pojemności 2,0l z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Spalanie tej wersji jest w granicach 11l/100km w mieście i 8l/100km poza nim. Cobalt z tymże pakietem został dobrze przyjęty przez prasę motoryzacyjną. GM oferuje także trzy pakiety podnoszące moc dla turbodoładowanego silnika LSJ nazwane „stage kits”. Pakiet pierwszy składa się z lepszych wtryskiwaczy paliwa i przeprogramowanie komputera sterującego podnosząc przez to moc o 30 KM. Drugi pakiet to zmienienie wtryskiwaczy i przeprogramowanie komputera oraz lepszy pasek i koło pasowe do sprężarki gwarantujące moc podwyższoną o 40 KM. Przy obydwu pakietach odcięcie zapłonu następuje przy 7000 obrotach na minutę. Ostatni pakiet ulepszający to mniejsze koło pasowe sprężarki, większy intercooler i wykonany na zamówienie sterownik zastępujący oryginalny. Pakiet trzeci pozwala używać 50-strzałowy podtlenek azotu. Wszystko to przenosi odcięcie zapłonu z 6500 obr./min. w standardowej wersji do 8000 obr./min. generując moc 260 KM przy używaniu 100-oktanowej benzyny i wiele więcej koni przy użyciu podtlenku. Poziom trzeci przeznaczony jest do używania tylko na torze.

Bezpieczeństwo

Zgodnie z amerykańską organizacją US Insurance Institute for Highway Safety Cobalt otrzymuje doskonały wynik dla czołowego zderzenia oraz średni ogólny wynik dla bocznego uderzenia bez kurtyn powietrznych i przeciętny ogólny wynik bocznego uderzenia z kurtynami. W sportowych wersjach Cobalta opcjonalnie montowany jest system ESP. Boczne poduszki powietrzne ograniczone są do zabezpieczających głowę kurtyn, boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową są niedostępne.

W roku modelowym 2010 Chevrolet Cobalt został zastąpiony przez Chevroleta Cruze. Chevrolet Cobalt GT Coupe nie będzie miał następcy. Cruze będzie oferowany jedynie jako sedan.

Źródło : Wikipedia.org


Sugerowany akumulator 1: 690MF


Przeczytaj także: