Akumulator do Chevrolet Camaro
Chevrolet Camaro – samochód produkowany w Ameryce Północnej przez firmę Chevrolet należącą do koncernu General Motors. Został wprowadzony na rynek 29 września 1966 – początek produkcji rocznika 1967 i został zaprojektowany jako bezpośredni rywal dla Forda Mustanga. Samochód dzielił podwozie oraz większość części z Pontiaciem Firebird, wprowadzonym również w 1967 roku. Po 35 latach, (2002 rok) Camaro doczekał się końca produkcji.
Geneza i początki
Gdy początkowo uważano że słowo „Camaro” nie posiada żadnego znaczenia, specjaliści od GM odnaleźli to słowo w słowniku języka francuskiego, używane w slangu znaczy ono „przyjaciel” lub „kompan”. W kilku czasopismach motoryzacyjnych model został nazwany „Panther”, jednakże, nazwa projektu GM to XP-836, kilka pierwszych zdjęć nadwozia Camaro opatrzonych było podpisem „Chaparral” Prasa motoryzacyjna zapytała przedstawiciela Chevroleta „Czym jest Camaro?”, na co otrzymała odpowiedź „To małe, złośliwe zwierzę które zjada Mustangi”. Nazwa Camaro świetnie pasowała do nazewnictwa Chevroleta stosowanego w tamtym czasie, większość nazw jego modeli zaczynała się na „C” (Corvair, Chevelle, Chevy II oraz Corvette).
Pierwsza Generacja (1967-1969)
Pierwsza generacja modelu Camaro zadebiutowała jako rocznik ’67, dostępna była jako samochód 2-drzwiowy, w układzie siedzeń 2+2, z nadwoziem coupe lub kabriolet oraz silnikami R6 oraz V8. Dostępne były trzy wersje:
- RS
- SS
- Z/28
- możliwe było zamówienie jednocześnie wersji SS i RS, otrzymywano wtedy Camaro SS/RS
Camaro SS zawierało zmodyfikowany silnik 5.7L (350) V8 oraz jednostkę big-block V8 L35 o pojemności 6.5L. SS cechowały niefunkcjonalne wloty powietrza na masce, specjalne pasy malowane na karoserii i znaczki SS znajdujące się na przednim grillu, bagażniku, klaksonie oraz wlewie paliwa. Camaro było przygotowane jako samochód bezpieczeństwa do wyścigu Indianapolis 500.
Druga Generacja (1970-1981)
Wprowadzona na rynek w lutym 1970, pozostała w produkcji przez następne 12 lat. Samochód jest większy od poprzedniej generacji, inna jest również stylistyka; jest przez to cięższy. Wciąż bazuje na tej samej platformie „F-body platform”, nowe Camaro zostało zaprojektowane podobnie jak jego poprzednik. W czasie produkcji 2 generacja doczekała się wielu zmian wyglądu oraz osiągu. Produkcja została zakończona w 1981 roku.
Trzecia Generacja (1982-1992)
Trzecia generacja Camaro została wprowadzona na rynek w 1982. Wciąż stosowano w niej należącą do General Motors’ platformę podwozia typu F-body. Była to pierwsza generacja Camaro z nowoczesnym nadwoziem typu hatchback oraz z fabrycznymi silnikami na wtrysku paliwa, czterobiegowymi automatycznymi oraz pięciobiegowymi manualnymi skrzyniami biegów.
Obok tradycyjnie stosowanych w Camaro silników sześcio- i ośmiocylindrowych wprowadzono po raz pierwszy silniki czterocylindrowe 2,5L, aczkolwiek bardzo szybko, już w roku 1985, zniknęły z oferty. Pojawiły się 16-calowe koła (począwszy od roku 1985, jako standard w IROC-Z i opcja w Z-28), oraz trzecie światło stopu na, a później za tylną szybą (począwszy od roku 1986).
W czasie produkcji trzeciej generacji (w latach 85-90) dostępny był słynny model IROC-Z (1985-90), nazwany na cześć serii wyścigów International Race of Champions, w których w tym okresie Chevrolet Camaro był standardowym samochodem uczestników. IROC-Z wyposażony był w zmodyfikowane zawieszenie oraz silnik o pojemności 5,7L. Produkcja trzeciej generacji trwała do 1992 roku.
Czwarta Generacja (1993-2002)
Czwarta generacja Camaro zadebiutowała w roku 1993. Wzorowana na pierwszej generacji z roku 1967; 2-drzwiowa, układ siedzeń 2+2, dostępna jako coupe lub kabriolet (wprowadzony w 1994. Silniki V6 lub V8 napędzały koła tylne. Jednostka V8 o pojemności 5.7l znana jest z modelu Chevrolet Corvette (silnik ten został wprowadzony do Corvetty rok wcześniej), opcją przy kupnie było zamontowanie sześciostopniowej skrzyni manualnej. W roku 1998 czwarta generacja doczekała się lekkich zmian w nadwoziu i silniku.
Piąta Generacja (od 2009)
9 stycznia 2006, podano pierwsze oficjalne informacje o piątej generacji modelu Camaro na North American International Auto Show, gdzie ukazał się prototyp tego modelu. Prototyp napędzany był silnikiem V8 o mocy 400 koni mechanicznych. 6 stycznia 2007 GM zaprezentowało wersję kabriolet. Camaro oferowane jest zarówno z silnikami V6 jak i V8, dostępne są manualne i automatyczne skrzynie biegów. Chevrolet Camaro piątej generacji został użyty w filmie „Transformers” (grał w nim rolę Autobota Bumblebee)
Źródło : Wikipedia.org
PODANE NIŻEJ AKUMULATORY PASUJĄ DO POJAZDÓW PRODUKOWANYCH OD 1970 DO 2002 ROKU.