Menu

Acura NSX / Honda NSX (Honda New Sportscar eXperimental) – samochód sportowy japońskiej marki Honda, produkowany w latach 1990-2005 jako pierwsza generacja pojazdu oraz od 2015 roku jako druga generacja. Pierwsze tego typu auto japońskiego producenta. Japończycy po wielu latach dostarczania silników do Formuły 1 postanowili samodzielnie stworzyć sportowy pojazd z homologacją drogową. Samochód otrzymał przydomek „Japońskiego Ferrari”.

Honda NSX I została po raz pierwszy zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Chicago w 1989 roku. Było to pierwsze sportowe auto Hondy produkowane w latach 1990 – 2005 z centralnie umieszczonym silnikiem. Poprzez swoją przynależność do autosegmentu G, a nawet G+ (ponieważ w NSX zastosowano rozwiązania z Formuły 1), samochód był konkurencją m.in. dla Ferrari 348. Prace nad pojazdem rozpoczęto w 1984 roku, a jego oficjalna premiera miała miejsce w Tokio w 1989 roku.

W Hondzie NSX zastosowano wiele rewolucyjnych rozwiązań, które do dziś wykorzystywane są przy produkcji drogich samochodów sportowych oraz limuzyn. Honda NSX była pierwszym autem na świecie z nadwoziem wykonanym w pełni z aluminium. Z lekkich stopów wykonano także podwozie oraz elementy innowacyjnego niezależnego przedniego i tylnego zawieszenia. Po raz pierwszy zastosowano również opracowany przez Hondę silnik ze zmiennymi fazami rozrządu ? VTEC. Podwozie samochodu zostało zaprojektowane przy pomocy jednego z największych w historii kierowców Formuły 1 ? Ayrtona Senny, który jako pierwszy brał udział w tworzeniu cywilnego pojazdu dzięki czemu stworzył najlepiej prowadzące się auto na świecie. Natomiast linia nadwozia powstała przy współpracy z Pininfariną, dzięki której zawdzięcza model NSX m.in. przeszkloną linię dachu oraz tylny spojler wkomponowany w elementy nadwozia. Kokpit pojazdu powstał na bazie zdjęć z myśliwca F-16. Pojazd posiada centralnie umieszczony silnik benzynowy tuż za plecami kierowcy, który we wnętrzu posiada kute tłoki oraz tytanowe korobowody. W 1995 roku do manualnej przekładni dodano ?automat? F-matic, inspirowany technologią z Formuły 1. Biegi można zmieniać na dwa sposoby m.in. przy zmianie ręcznej używając przycisków przy kierownicy. Od 1997 roku oferowany był mocniejszy i większy, 280-konny motor o pojemności 3.2 litra, będący modyfikacją dotychczasowej jednostki. Wtedy też wprowadzono nową, ręczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, która zastąpiła 5-stopniową. W zależności od wybranej przekładni, auto wyposażano w inny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Wersja przed liftingiem posiadała charakterystyczny przód z wysuwanymi lampami. W roku 2001 samochód przeszedł duży facelifting. Zmieniono m.in. reflektory przednie, zderzaki oraz rozmiar kół. Przy okazji liftingu wprowadzono na rynek japoński wersję NSX-R. Samochód od początku do końca był składany i produkowany, w dużej mierze ręcznie w Japonii w specjalnie dla tego modelu stworzonej fabryce, która zatrudniała około 250 wykwalifikowanych pracowników. Roczna produkcja Hondy NSX wynosiła około 6 tys. sztuk. W ostatnich latach produkcji cena nowego samochodu w polskim salonie Hondy zaczynała się od kwoty ok. 620 tys. zł. Był to najdroższy produkowany seryjnie japoński samochód. Honda NSX w Stanach Zjednoczonych sprzedawana była pod stworzoną i należącą do Hondy marką Acura. Miała zmniejszoną moc w stosunku do wersji europejskiej i japońskiej, osiągała około 255 KM, lecz identyfikowała się lepszym momentem obrotowym. Przez 15 lat produkcji wyprodukowano około 19 tysięcy egzemplarzy pojazdu. Wyposażenie standardowe pojazdu obejmowało m.in. elektrycznie otwierane szyby i elektrycznie regulowane lusterka, klimatyzację, elektrycznie sterowaną przepustnicę oraz ABS, elektryczne wspomaganie kierownicy, centralny zamek, radio, tempomat, skórzaną tapicerkę, wielofunkcyjną kierownicę i poduszki powietrzne.

Źródło : Wikipedia.org


Sugerowany akumulator 1: 624FMF (1991)

Sugerowany akumulator 2: 535MF (Pozostałe lata)

Sugerowany akumulator 3: 735MF (Pozostałe lata)

Sugerowany akumulator 4: 9A35/85 (Pozostałe lata)


Przeczytaj także: