Menu

Volvo C30 – najmniejszy samochód osobowy szwedzkiej marki Volvo Car Corporation produkowany w latach 2006 – 2012 w fabryce w Belgii. Auto zadebiutowało podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit w 2006 roku. Pół roku później w Paryżu Volvo C30 został pokazany w wersji seryjnej. Pierwowzorem pojazdu było Volvo SCC zaprezentowane w 2001 roku.W 2010 roku auto przeszło face lifting. Przestylizowano m.in. pas przedni pojazdu, zastosowano nowe reflektory oraz grill.

Nadwozie


Linia nadwozia charakteryzuje się głębokimi przetłoczeniami, nadającymi sylwetce auta muskularnego wyglądu. Oprócz nowatorskich rozwiązań stylistycznych, zwłaszcza z tyłu pojazdu (klapa bagażnika jest całkowicie oszklona), można się dopatrzeć elementów wspólnych z większymi modelami tej marki. Przód auta jest identyczny jak w modelu S40/V50. Wynika to z faktu, że płyta podłogowa jest taka sama. Zastosowano tu płytę podłogową P1, bazuje na niej również Ford Focus (II generacji) i Mazda 3 (z niewielkimi zmianami). Wnętrze jest również bardzo podobne do większych modeli firmy Volvo. Mamy tu do czynienia z tzw. pływającą konsolą środkową.

Bezpieczeństwo


Volvo C30 jako jedno z pierwszych aut korzysta z opatentowanych układów chroniących przed skutkami uderzeń bocznych (SIPS) jak i układu zmniejszającego ryzyko urazów kręgów szyjnych (WHIPS). Jako pierwsze auto z segmentu kompakt, C30 posiada światła hamowania awaryjnego (EBL), widzianego jako pulsowanie świateł stopu podczas gwałtownego hamowania. ABS stanowi wyposażenie standardowe jak też 6 poduszek powietrznych. Zastosowano również system IDIS (Intelligent Driver Information System), który monitoruje prędkość auta, wychylenie kąta kierownicy. Komputer decyduje czy kierowca jest zajęty szybką i dynamiczna jazdą i w zależności od tego opóźnia lub nie wyświetla komunikatów mniej istotnych dla bezpieczeństwa (pojawią się one gdy kierowca zmniejszy szybkość bądź zatrzyma auto). Opatentowana przednia część nadwozia zbudowana jest z trzech rodzajów stali w celu lepszej redystrybucji energii w czasie kolizji, tylna część ma kontrolowaną strefę zgniotu, a cały przedział pasażerski zaprojektowany został jako sztywna „klatka”.

Nagrody


  • Die Besten Autos 2007 od niemieckiego pisma motoryzacyjnego ?Auto Motor und Sport?
  • Das Goldene Lenkrad 2006
  • Auto Trophy 2006
  • Design Award 2006

Źródło : Wikipedia.org



Przeczytaj także: