Menu

Honda FCX Clarity to samochód osobowy klasy średniej napędzany wodorem produkowany w latach 2008 – 2015 w Japonii przez koncern motoryzacyjny Honda w niemalże niezmienionej formie auta koncepcyjnego Honda FCX Concept, a dostępny jedynie w Stanach Zjednoczonych w Kalifornii oraz w Japonii (14 egzemplarzy) i Europie (2 egzemplarze) na zasadzie trzyletniej umowy leasingowej za miesięczną opłatą około 600 dolarów obejmującą konserwacje oraz pomoc drogową.

Honda FCX Clarity napędzana jest ogniwami paliwowymi z wodoru. Tankowanie pojazdu wodorem odbywa się na specjalnie przystosowanych stacjach wodorowych. Wodór spalany za pomocą tlenu w ogniwie paliwowym (silnik chemiczny) zamienia energię chemiczną na elektryczną zasilającą silnik elektryczny o mocy 136 KM i momencie obrotowym 256 Nm, którego efektem spalania jest para wodna. Energia elektryczna przechowywana jest w 288V baterii litowo-jonowej. Auto rozpędza się do 160 km/h. Zasięg auta wynosi ok. 430 km. W aucie nie ma skrzyni biegów. Samochód dzięki układowi wspomagania rozruchu odpalać można także przy minus trzydziestu stopniach Celsjusza.

Stylistycznie auto nawiązuje do wersji koncepcyjnej pojazdu zaprezentowanej w 2006 roku. Futurystyczny wygląd rozpoczyna niska sylwetka z krótkim przodem oraz reflektorami wykonanymi w technologii LED, który gładko przechodzi w przednią szybę, a kończy się na wysokim tyle z bocznymi przetłoczeniami karoserii zbiegającymi się ku środkowi oraz dodatkową pionową szybką pomiędzy tylnymi reflektorami.

Pojazd posiada bogate wyposażenie szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa. W całym aucie umieszczono czujniki wodoru, które mają ostrzec o ewentualnym wycieku. W przypadku wycieku system włącza wentylację oraz wyłącza zawory odcinające dopływ wodoru. W przypadku wypadku system automatycznie odcina przepływ wodoru i energii elektrycznej. Honda zadbała także o bezpieczeństwo podczas tankowania wodoru.

W aucie standardowo zamontowano sześć poduszek powietrznych, system unikania kolizji (CMBS), system stabilizacji toru jazdy (VSA), ABS oraz system elektronicznego hamulca (EBD), a także elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację, przycisk Start-Stop, wielofunkcyjną kierownicę. W wyposażeniu dodatkowym znaleźć można ogrzewane i chłodzone fotele, system satelitarno-nawigacyjny Hondy (Honda Satellite-Linked Navigation System) z funkcją rozpoznawania głosu, inteligentnym lusterkiem wewnętrznym z wyszukiwaniem najbliższej stacji wodorowej, dostępnym w USA, a w panelu centralnym radio CD wyposażone w port USB i Bluetooth.


Sugerowany akumulator 1: DEKA ORIGINAL EQUIPMENT 651RMF


Przeczytaj także: