Menu

BMW i3 jest samochodem elektrycznym z klasy aut miejskich produkowanym przez niemiecki koncern BMW od 2013 roku. Firma BMW już w marcu 2013 roku posiadała kilkaset zamówień z wpłaconymi zaliczkami na model i3. Pierwsze egzemplarze przedprodukcyjne i3 zjechały z linii produkcyjnej w styczniu tego samego roku. Produkcja seryjna i sprzedaż rozpoczęła się w listopadzie 2013 r., a w październiku na model było już ponad 8 tys. rezerwacji. Plany na rok 2014 wynosiły 10 tys. sztuk, jednak wobec znacznie większego zainteresowania modelem, w kwietniu 2014 roku, po wyprodukowaniu ok. 5000 sztuk, podjęto decyzję o zwiększeniu produkcji do 20 tys. sztuk rocznie (wzrost z 70 do 100 sztuk dziennie), a więc szacunkowo do końca 2014 roku na drogach powinno się poruszać około 20–25 tys. modeli i3.

W 2018 roku samochód dostępny był w trzech wariantach: BMW i3 60 Ah, BMW i3 94 Ah oraz BMW i3s 94 Ah (a także REx – czytaj dalej), których realne zasięgi wynoszą 130, 183 i 172 kilometry (dane według procedury EPA). Pierwotne obietnice BMW mówiły o 150 kilometrach. Zastosowanie elementów wykonanych z kompozytów z włókien węglowych pozwoliło niemieckiej firmie obniżyć masę i3 o około 250–300 kg w stosunku do innych samochodów elektrycznych o podobnych rozmiarach. Interesującą informacją jest także to, że niewielka liczba części oraz nowy sposób produkcji ma skrócić czas montażu i3 o połowę w stosunku do spalinowego odpowiednika.

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym generującym moc 125 kW (170 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 250 Nm w wersji BMW i3 oraz 136 kW (184 KM) w usportowionej wersji BMW i3s. Ładowanie pojazdu z domowego gniazdka trwa około ośmiu godzin, jednak za dodatkową opłatą można skrócić czas ładowania do 4 godzin z użyciem naściennej stacji ładowania. BMW oferuje także samochód w wersji “with Range Extender”: BMW i3 REx, który wyposażony jest w dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 647 cm³ i mocy 28 kW/38 KM, który zwiększa zasięg pojazdu do około 300 km.

Pojazd nie posiada środkowego słupka, dzięki czemu drzwi pojazdu otwierają się przeciwstawnie. We wnętrzu auta zastosowano recyklingowane i ekologiczne surowce, m.in. plastik z butelek PET, włókna hibiskusa i wełnę. Skóra pokrywająca fotele jest garbowana przy pomocy naturalnej oliwy. Około dziesięciu procent włókna węglowego zastosowanego w kabinie BMW i3 pochodzi z materiałów z odzysku, zaś energia potrzebna do produkcji włókna węglowego pozyskiwana jest w stu procentach z dostępnej lokalnie energii wodnej. 95 proc. materiałów użytych do produkcji pojazdu BMW i3 podlega recyklingowi.

Pojazd wyposażony jest w opony o nietypowym rozmiarze 155/70 R19. Wąskie opony zmniejszają opory ruchu. W kwietniu 2014 roku na konferencji prasowej zorganizowanej przy okazji salonu motoryzacyjnego w Nowym Jorku – BMW i3 otrzymało od dziennikarzy motoryzacyjnych prestiżowe nagrody Green Car of the Year 2014 oraz 2014 World Car Design of the Year.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w 2017 roku był to drugi najchętniej kupowany model samochodu elektrycznego w Polsce.


Sugerowany akumulator 1: DEKA SPORTS POWER ETX18L (Akumulator Podtrzymujący OEM)


Przeczytaj także: